"Sjeik Zayed Road" en meer leuks - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu "Sjeik Zayed Road" en meer leuks - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu

"Sjeik Zayed Road" en meer leuks

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Jeroen

27 Januari 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo weer,
Gisteren heb ik weer gereden op de Sjeik Zayed Road. Dat is zeg maar dé snelweg die hier door heel Dubai gaat. Het is een 6-baans-snelweg, die af en toe rustig 8 banen heeft en dat dan keer twee omdat je ook de andere kant op kan rijden…. Erg indrukwekkend en heel wat anders dan die boerenweggetjes binnendoor naar mijn werk in Veldhoven waar ik regelmatig met een rotgang van 30 kilometer per uur achter een tractor of een tank reed :) ( en dus weer veel later dan gehoopt op mijn werk arriveerde). De “Sjeik Zayed Road” is ook de beruchte weg waar iedere dag enorme files staan. Nederland is erg, maar hier kunnen ze er ook wat van. En dan de rijstijl hier…. dat is eigenlijk geen “stijl” te noemen…. Gewoon gaan met die banaan en vooral niet twijfelen en niet te veel in je achteruit-kijk spiegel kijken als je iets “Dubaiaans” hebt gedaan. En die toeter…. Haha wat een uitvinding zeg. Ik kan je zeggen, die doet het goed bij ons… alleen trekken anderen (met een nog grotere Jeep) zich er weinig van aan, das wel jammer. Je rijdt gewoon een eindje weg en je ziet wel of het goed gaat. We moeten zeggen dat we soms zelf ook al aardig meedoen hoor. Als je dan opeens ziet dat je een afslag moet hebben, tja, dan moeten wij ook wel eens heel snel drie / vier banen naar rechts…. Het kan dan wel eens gebeuren dat je iemand afsnijdt…. Oeps, sorry zeg je dan….en gassen!
Het maakt hier ook niet uit of je op de linker- of de rechter rijbaan rijdt, je wordt toch van alle kanten ingehaald door die grote Porches en andere luxe en dure auto’s die de boetes voor lief nemen omdat ze toch te veel geld hebben (Neehheee… het is echt niet zo dat ik dan 50 rijd en dat ik daarom wordt ingehaald! :)) Gelukkig rijden we allemaal dezelfde kant op, dat scheelt. “Sjeik Zayed Road”, zo heet die weg dus zoals ik al zei. Wij noemen hem inmiddels dus wel de “Sjeik Zeik Road”, ik weet ook niet waarom?.... haha! Al met al blijft het toch steeds weer een aparte ervaring!

Afgelopen week zijn we ’s avonds even naar Internet City gegaan om daar onze tv- en internetaansluiting aan te vragen. Wij alles meegenomen wat we dachten nodig te hebben van paspoort tot residence-visum en daarheen. Het vinden alleen al van het gebouw is hier over het algemeen nog niet zo gemakkelijk. Het staat vaak slecht aangegeven, als het al aangegeven staat. Wij hadden geluk, het gebouw waar we heen moesten stond netjes op een bordje. Alleen nog maar de pijltjes volgen dus… haha! Nee dus… die sturen je de ene kant op en dan mag je vervolgens bij de rotonde gewoon weer de kant op waar je vandaan komt… ? Maar goed, na een tijdje te hebben rondgereden toch nog net op tijd, 20 minuten voor sluiting, het gebouw gevonden. Kom je daar binnen en staan er aan de zijkanten van de enorm grote ruimte allemaal bureaus met mensen erachter. In het midden alleen maar stoelen, de wachtruimte. Nou… een nummertje trekken dan maar? Mmm…. 2 apparaten… 2 nummertjes dan maar?. Nou dan even wachten maar, denken we…. Die nummertjes….. ik weet nog steeds niet waarvoor die bedoeld waren, maar daar klopte helemaal niks van! Na 10 minuten komt er iemand vragen waar we wonen. Ow… dan moet je daarnaar toe.. oké! Toen waren we zo aan de beurt. Mooi, best snel geregeld denk je dan. Maar…. nee…. toch te snel gejuicht… We hebben een brief nodig van het bedrijf waar Jeroen werkt waarin staat dat zij geen bezwaar hebben dat wij een internet- en tv-aansluiting willen. Ja echt!... en die hadden we natuurlijk net niet bij ons…. Jammerrrrr. Weer terug naar huis en morgen terug…. met brief.
Zo gaat dat bij veel dingen dus. Je hebt een brief nodig van degene die je sponsort, meestal het bedrijf waar je werkt en van wie je een verblijfsvergunning krijgt, om iets geregeld te krijgen. Zo ook bij het openen van een bankrekening, daar moet je werkgever dus toestemming voor geven, haha! Stel nou dat ik echt het “wijf van Jeroen” zou zijn, dan moet Jeroen mij een brief meegeven dat hij mij toestemming geeft een bankrekening te openen, anders kan ik het wel vergeten.

Nu even iets heel anders….. Afgelopen week heb ik natuurlijk wel wat schoongemaakt hier in het appartement. De volgende ochtend schijnt het zonnetje heerlijk en is het zo’n 22 graden. Heerlijk even de deur openzetten voor wat frisse lucht. Een uurtje later kijk je eens rond in je huis en denk je….. mmm ik had gisteren toch alles schoongemaakt? Niets meer van te zien. Ja Marieke, het waait, dan moet je hier dus blijkbaar vooral NIET de deur openzetten want dan waait er een woestijn naar binnen! Dus….. als je van stoffen houdt…. hou je niet in, pak je koffer, neem het vliegtuig naar Dubai en leef je uit! Dan zet ik de deur daarna wel weer even open…. hihi!

Nou dit was het wel weer voor vandaag,
Groeten van ons en tot volgende keer. Blijf reageren hè, erg leuk om al jullie reacties te lezen!

• 27 Januari 2008 - 12:38

Minjon:

Ha ha, geweldig!! Je hebt in ieder geval een prima excuus om niet meer schoon te maken... het heeft toch geen zin!

• 27 Januari 2008 - 13:01

Hank & Charlotte:

Wat een land... Zo vermoeiend ook. Ik snap niet dat ze daar geen service-centers oprichten met mannetjes die voor jullie de bonnetjes, frutseltjes, mannetjes, en toestemminkjes regelen. Gewoon een personal achmedje die je Engelse instructies geeft en dan alles voor je regelt, das geen luxe maar noodzaak. Vraag maar een briefje aan je baas Jeroen, want deze perikelen leiden tot veel teveel stress.

Ik wens jullie weer een kelpige week toe en blijf jullie belevenissen aandachtig volgen Grtz hank (www.helpikhebkelp.com)

• 27 Januari 2008 - 13:26

Fianne:

Leuk om de foto's van het huis te zien. Geeft weer wat meer inzicht naast webcam beelden. Heb erg veel zin om het in het echt te zien. Noor kan erg goed overweg met bezem en stoffer. Dus ook het zand komt wel goed.

• 27 Januari 2008 - 14:26

Ma(Neeltje) Pa(jan':

Hoi Jeroen en Marieke,
    gister waren wij in A´dam voor de tentoonstelling over Afghanistan en stonden in de rij achter iemand die juist uit Dubai kwam......waar ze nooit lopen, alleen maar auto/rijden. Geen wonder dat je op de Sjeik ....Road een plaatsje moet zien te veroveren.
    Lieve groeten

• 27 Januari 2008 - 22:40

Sonja:

Tjee, wat een verhalen...En dan denk je dat Nederland bureaucratisch en ingewikkeld is haha!!

Wat een lekkere temperatuur bij jullie, mmmm! Hier mogen we ook niet klagen met 10 graden :-), maar het ziet er naar uit dat het een natte, kille Carnaval gaat worden...
    We gaan trouwens dit jaar voor het eerst ook een dagje naar Tilburg, nog tips voor leuke kroegjes?!

Geniet lekker en ik blijf met plezier je ervaringen volgen!

Doeiii
    Sonja

• 28 Januari 2008 - 15:58

Snelske:

Heee Marietje,

Nou het is dan eindelijk gelukt om zonder uit internet Explorer gekiept te worden jullie verhaal nu in 1 keer te kunnen lezen! Hartstikke leuk. Ja, Marie dat poetsen spreekt me wel aan en ja, je bent morgen jarig, toch best verleidelijk om een ticketje Dubai te boeken hahaha
    Helaas heeft dit kind donderdag tentamens op de Fontys, je weet wel in Tilburg, die grijze hal waar ze nu heel erg aan het verbouwen zijn. Trouwens over bouwen gesproken, naast Fontys stappegoor komt dus echt een joekelig grote bios, er staat al een heel stuk, maf om te zien, zo'n grote kale grijze bioshal, een groot geraamte met helemaal niets erin. Anyway, leuk die verhalen, echt lekker weg! Heb je al uitzicht op een baantje Marie??? Ik hoor het wel.
    Tot hyves of hier! liefs Marie

• 28 Januari 2008 - 19:07

Ilse:

Leuk zo'n zandbak om in te wonen, kun je mooie zandkastelen bouwen, misschien wel iets voor Daantje... He ik wilde je vast feliciteren met je eerste desertbirthday, ik hoop dat je een hele leuke dag hebt, ik zal morgen in ieder geval nog even aan je denken en een chocolaatje op je nemen (met een lekkere borrel). Tot mails, liefs Ilse en een dikke verjaardagsknuffel van Daantje

• 28 Januari 2008 - 19:14

David_Jitske_Mariett:

Ha, heerlijk dat het allemaal zo lekker gaat. Warm weer en een appartement. En nu .. bijna jarig.

Straks maar eens kijken of we jullie wakker kunnen bellen ....

• 28 Januari 2008 - 20:34

Tante Els:

toch onbeschrijflijk leuk zo'n ander land!!
    Bas en ik bereiden ons voor op een trip naar Joris in Vietnam!1
    Daar speelt meer de hitte dan het zand, ik geloof dat jullie het allebei hebben....
    Maak ik uit de reacties op dat je Jarig bent Marieke...Gefeliciteerd dus op welke dag dan ook..., ik neem altijd een beschuit met muisjes als er iemand uit de fam. jarig is, zal het op goed geluk dus morgen (29 jan) voor jou doen en natuurlijk voor Jeroen. Gezellige dag,
    Groet van tante Els

• 29 Januari 2008 - 19:22

David_Jitske_Mariett:

Ha, jarige job! Vertel eens, heb je een taart gekregen met kaarsjes? Hoe vieren ze daar verjaardagen? Veel kado's? Taart?

Morgen een update?

• 29 Januari 2008 - 22:19

Ingeborg:

Even kort..
    van harte gefeliciteerd, Marieke!! En jij natuurlijk ook, Jeroen, met je meisje..
    mail wel weer..

• 29 Januari 2008 - 22:43

Rita En Wim:

Marieke, Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.(volgens onze klok zijn we nog net op tijd).
    Overigens Marieke, die boerenweggetjes naar Veldhoven hebben toch ook wel iets!
    Wij lezen jullie verhalen met veel belangstelling.
    Het ga jullie goed en groetjes.

• 30 Januari 2008 - 13:13

Annelies:

Hoi Marieke,
    Zag vanmorgen dat je gisteren jarig was. Alsnog van harte gefeliciteerd.
    Het is leuk om al je belevenissen te kunnen volgen. Blijf dat ook doen. Heel veel groetjes van Annelies.