Gewoon even boodschappen doen - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu Gewoon even boodschappen doen - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu

Gewoon even boodschappen doen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Jeroen

17 September 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Salam Alaykum!
Ben net even boodschappen gaan doen bij de AH van Dubai, de Spinneys. Altijd leuk daar, alleen wel jammer dat ze er geen ‘locale’ tomaten bijvoorbeeld verkopen. Ben je verplicht om de tomaten uit Holland te kopen, die echt dus en nu lieg ik niet, 2 tot 3 keer zo duur zijn en minder lekker. Wel fijn dat ze daar dus heel veel hebben. Zo ook baby-spinach zoals ze dat hier noemen, oftewel, onze gewone lekkere spinazie. Eigenlijk kennen ze hier dat dus niet zoals wij het gewend zijn. De meeste spinazie hier bestaat uit hele grote bladeren en is dus niet lekker. De baby-spinach is afgrijselijk duur (rond de 6 euro) en hebben ze ook niet overal, maar ik had daar gewoon een keer zin in. Je moet er wel wat voor over hebben, ik ben een uur weggeweest, even boodschappen doen.
Gisterenavond hebben we weer voor het eerst dit seizoen getennist bij de Dubai Lady’s club. Alleen voor vrouwen dus, erg grappig om die vrouwen volledig in burka te zien rondlopen daar. Ik heb ze eerlijk gezegd nog niet zien sporten, maar dat zullen ze ongetwijfeld wel ergens doen. Was wel een beetje enthousiast aangezien de gevoelstemperatuur om 20.00 uur nog 43 graden was. Het was enorm vochtig en dan weet je het wel, zwetenzwetenennogeenszweten. Maar het was wel weer erg leuk. Na het tennissen gaan we altijd nog even wat drinken. Voorheen deden we dat altijd buiten de club aan de overkant van de weg. Nu had iemand een tentje op het terrein van de lady’s club ontdekt. Prima tentje met heerlijke verse vruchtensapjes. Toen we daarheen liepen hebben we even heel hard staan lachen bij een bord voor de deur. Het was een soort van verkeersbord met de volgende tekst:
“Men are present”, zowel in het Arabisch als in het Engels. Haha! Er zijn mannen aanwezig, daar moet je inderdaad met een bord buiten voor waarschuwen ja, hihi. Kwam er ook meteen een vrouw naar buiten gesneld om ons dit ook nog een keer mee te delen. Er bleek een presentatie te zijn. Nou vonden wij niet erg hoor, dus wij gewoon in onze veel te korte sexy tennisrokjes naar binnen, hihi.
Laats heb ik trouwens wel in ons zwembad boven op het dak gezien hoe die vrouwen zwemmen. Ze trekken wel een jurk uit, maar daaronder hebben ze toch nog heel wat lappen en een hoofddoek natuurlijk. Ze gaan dus met kleren en al zwemmen! Nou ja zwemmen, ik was in de sportschool aan het hardlopen en ik lachte me rot. Ze konden helemaal niet zwemmen, hihi. Ze ‘zwommen’ dus over de breedte van het zwembad, zodat ze net niet gezonken waren als de aan de overkant waren, hihi.
Het is nu Ramadan. Dat betekent veel bidden (de moskee naast ons doet goed zijn best), kortere werktijden voor de mensen die er aan meedoen en veel ongelukken. Het is te vergelijken voor die mensen hier met een soort van kerstmis voor ons. In ieder geval het gevoel dan. Het is een echt familiegebeuren. Voor zonsopgang en na zonsondergang gaan ze met de hele familie eten. Veel eten volgens mij. Ik reed laatst langs een moskee, een half uur voor zonsondergang. Toen zag ik allemaal mannetjes op de grond zitten op kleden. Ze zaten netjes achter een bordje met eten te wachten tot de zon onderging. Echt super om te zien! Als de zon dan ondergaat mogen ze beginnen.
Op veel producten in de supermarkt staat “Ramadan Kareem” wat zoiets betekent als fijne / prettige Ramadan. Winkels hebben ook speciale Ramadan aanbiedingen. Dus ook hier is het wat gecommercialiseerd.
Voor ons betekent het helaas dat alle eettentjes en koffietentjes dicht zijn. Onder ons appartement is het nu erg rustig. Er wordt niet gegeten of gedronken overdag, maar je kan wel afhalen. ’s Avonds zijn er overal “Iftar”buffetten. Je kan dan voor een vast bedrag van een buffet eten. Een soort feestje! Ik vind het erg bijzonder en leuk dat ik dit een keer van zo dicht bij mee mag maken. Wij gaan volgende week ook naar zo’n buffet met een hele groep Nederlanders. Erg leuk lijkt me, ben benieuwd.
Nadeel van de Ramadan is wel dat het spitsuur nu al heel vroeg begint. Het is enorm druk op de weg vanaf een uur of 2 in de middag. Het aantal ongelukken is echt niet normaal. Tja wat wil je als je vanaf zonsopgang niets meer hebt gegeten en gedronken….. Ik mijd dus die tijdstippen maar een beetje voor zover mogelijk. Langs sommige wegen staan echt heel veel auto’s die zijn dan achtergelaten omdat ze in elkaar zitten. Een vriendinnetje van mij had eergisteren een klein ongelukje, er zat er een te slapen en die reed bij haar achterop. Zij had maar een klein deukje en wat krasjes, maar mocht wel 2 uur op de politie wachten! En dat in die hitte, met kind van nog geen twee jaar in de auto, pfffff. Ik snap dan wel dat je je laat ophalen en je auto even laat staan.
Voordeel voor ons is dan wel weer dat de Ramadan begin oktober is afgelopen. Dat wordt gevierd en niet zo’n beetje ook! Ze noemen het “Eid al Fitr” wat suikerfeest betekent. Zij hebben dan feest, maar wij ook. Voor ons betekent dat 2 vrije dagen, met een weekend erachteraan, dus dat is dan een heel lekker lang weekend. We gaan dan weer voor het eerst met een hele grote groep Nederlanders kamperen in de woestijn (wel warm). Waarschijnlijk zijn wij niet de enigen hebben we al gehoord, maar ja dat zien we dan wel, haha.
Nou dit was het wel weer voor vandaag, Ma’a salama!

• 17 September 2008 - 09:21

Minjon:

Aleikum salaam! Klinkt weer heer heel vervelend allemaal:-) Smaakte de spinazie? En ik dacht dat het in september zou gaan afkoelen?? Massalama:-)