Burj Al Arab en meer! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu Burj Al Arab en meer! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marieke en Jeroen - WaarBenJij.nu

Burj Al Arab en meer!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Jeroen

09 Januari 2008 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal!

Ons bezoek aan de Burj Al Arab op 5 januari was echt geweldig! Wat een luxe zeg, leuk om een keer gezien te hebben. Wat een bofkonten zijn wij toch hè, dat we daar zomaar even in onze eerste week terecht komen!
Afgelopen dagen hebben we het een beetje druk gehad met huizen bekijken en bedenken wat we willen. Gisteren zijn we op één dag twee keer daarvoor naar de andere kant van de stad gegaan… pfffff. En dat met dit verkeer hier! Echt verschrikkelijk druk. Of het nu overdag is of ’s nachts, als je van het nieuwe gedeelte naar het oude gedeelte rijdt, sta je bijna altijd wel een keer vast omdat er dan meestal een ongeluk is gebeurd. Die ongelukken zijn over het algemeen niet ernstig hoor, vooral deukjes in de auto’s. Maar wat wil je ook met zo’n rijstijl als de meesten hier hebben. Dat gaat een keer fout.
Eigenlijk hadden we eergisteren een heel leuk en ruim huis gezien. Daarna zijn we nog naar wat appartementen in andere wijken gaan kijken. De huizen zijn uiteindelijk toch afgevallen voor ons. Enerzijds zijn ze duur, anderzijds zagen we gisteren alleen maar kinderen buitenspelen toen we er aan het einde van de dag doorheen reden. Dit gaf ons toch een gevoel dat we hier niet helemaal thuishoorden.
Gisteren zijn we ook nog eens teruggegaan naar een appartement om te horen of de moskee die ernaast staat erg veel lawaai maakt, of dat er mee te leven valt, haha! We boften, tijdens onze heerlijke lunch ging die meneer in die moskee namelijk schreeuwen….. Omdat we aan de andere kant van het gebouw zitten, lijkt de geluidsoverlast mee te vallen. Zoals het er nu naar uitziet hebben we dan ook dat appartement gekozen. Ik zeg ‘gekozen’ omdat het best nog zo kan zijn dat er tijdens het opmaken van het contract, dat nu gaande zou zijn, opeens ook een andere gegadigde is. Maar laten we daar maar niet vanuit gaan. Het is een leuk appartement, niet groot, maar we hebben wel een enorm terras/ balkon. Dat maakt veel goed! Het ligt in een wijk waar veel ‘jonge’ mensen wonen. Daar passen wij dus nog erg goed bij vinden wij :). We zitten dan op de eerste verdieping en onder ons woont Bert, dat is dus het leuke luchtentje met verse vruchtensappen, erg fijn! Daarnaast zit Costa, jawel, mijn eerder ontdekte heerlijke koffietent. Zo zitten er nog enkele andere eetgelegenheden en een supermarkt! Hendig zeg ik dan!

Ik wil jullie van mijn andere ervaringen en dingen die mij zijn opgevallen natuurlijk ook niet onthouden. Bij deze dus nog enkele wetenswaardigheden van hier. Wisten jullie dat ze hier eigenlijk niets alleen lijken te kunnen? Zo stonden er gisteren toen ik op Jeroen zat te wachten wat werkmannetjes in van die blauwe pakjes, heel schattig. Ik zeg mannetjes omdat ze allemaal erg klein zijn (uit India, Pakistan en dergelijke). Ze waren aan de andere kant van het gebouw bezig om een elektriciteitsdraad door de put naar de andere kant te brengen. Nu stonden die mannetjes bij mij dus met zijn drieën te wachten tot ze de draad konden begeleiden. Nu heb ik daar zeker een 20 minuten gezeten waarin zij zeker een kwartier hebben staan wachten met die draad in hun handen. Eindelijk bewoog de draad dan en mochten ze deze begeleiden, jawel, met twee man!!! En de derde? Die stond erbij en keek ernaar!
Zo gaat dat ook in de Virgin-store, je weet wel die enorme muziekwinkel. Daar staat meer personeel dan dat er klanten zijn. Zij staan zich dus een beetje te vervelen en met elkaar te praten waardoor je ze moet ‘storen’ in hun gesprek als je iets wil weten. Vaak weten ze het antwoord dan niet eens of ze begrijpen je verkeerd en sturen ze je naar de verkeerde hoek, haha!
Bij de benzinepompen is het al niet veel anders. Enorm veel rode pakjes en verder gebeurt er weinig….. Wel handig, je mag gewoon in je auto blijven zitten, ze doen echt alles voor je!
Ook leuk om te zien is hoe het gaat in een auto-showroom. Wij waren daar enkele dagen geleden om ons eens te oriënteren op die enorm goedkope auto’s hier. Zitten we aan een tafel met een verkoper te praten die vraagt of wij iets willen drinken. “Ja, thee graag” zegt Jeroen. Belt de verkoper vervolgens naar een mevrouwtje dat nog geen vijf meter van hem afzit (oké, maar wel met haar rug naar hem toe) of ze thee wil laten komen. Vervolgens belt zij weer een ander mannetje dat dan de thee moet halen. Die brengt de ‘thee’ dan naar dat vrouwtje en dat vrouwtje moet hem dan weer zeggen dat de thee voor die mensen achter haar is. In de tussentijd is er nog twee keer gebeld naar onze verkoper hoeveel thee er nu moesten komen en of we ook nog iets anders wilden…. Neehheee alleen één thee! Toen de ‘thee’ er uiteindelijk was, bleek het geen thee, maar koffie te zijn! Echt hilarisch dus :).
Afgelopen week was het weer niet zo mooi als het normaal hier is. Nog gewoon 20 graden hoor, maar ik heb tot twee keer toe enkele regendruppels gezien! De eerste keer waren het er echt maar 5 of zo, de tweede keer was het zeker 30 seconden, maar wel enorm hard. Het nadeel van regen is niet dat je nat wordt, dat is niet erg, maar dat het dan ook erg hard waait. Mijn eerste lesje geleerd toen de eerste keer. Als je lenzen hebt en je komt een keer hiernaar toe, laat die dan maar thuis en zet je bril op. Ik heb geen lenzen hoor, maar had wel een enorme zandbak in mijn ogen. Dus kan me voorstellen dat het met lenzen niet echt leuk is. Later ging ik met mijn tong over mijn lippen. Lesje twee: geen lippenbalsem opdoen als er weer zo’n zandstorm is. Dat zand plakt op je lippen, haha!
Het is wel een land met veel tegenstellingen hoor! Enerzijds de luxe die niet op lijkt te kunnen en het kan niet gek genoeg zijn. Overal zie je nog lege plekken woestijn om je heen, maar het is echt een kwestie van te weinig mensen dat daar nog geen gebouw staat. 24 uur per dag wordt er dus gewerkt, 7 dagen per week. Ik heb moet ik zeggen wel moeite om die mannetjes in die blauwe pakjes te zien. Die hebben echt geen leven. Ze hebben allemaal zo’n lege blik in hun ogen…. De meesten komen uit een ander land en zijn hier omdat ze hier iets meer kunnen verdienen. Ze werken keihard en erg lang. Steeds zie je van die bussen rijden die dan helemaal vol zitten met van die slapende mannetjes die dan weer naar hun kamp gebracht worden om even te rusten. Die kampen blijken ook echt niet tof te zijn, soms containers zonder airco! Dat is dan dus de trieste kant van al die luxe vind ik.
Vandaag zijn we een nieuw rijbewijs gaan halen. Worden we naar een barak gebracht waar we een ogentest moeten doen en pasfoto’s moeten laten maken. Er zaten allemaal Arabieren in van die mooie jurken en die praten dus echt heel hard en heftig, ik weet nooit of ze nu boos zijn of niet. Ik voelde me bijna een beetje autistisch (die kunnen ook niet zo veel opmaken uit die gezichtsuitdrukkingen en andere non-verbale communicatie). Zit er gewoon een man met een typemachine, haha, dat die nog bestaan zeg! Was wel een erg gezellige boel daar, die mannen hadden erg veel lol samen en met ons…. Die rare Nederlanders die ze voor de gek kunnen houden :). Een mannetje vult dan allerlei papieren in, in het Arabisch, heel fijn……, een ander doet de foto’s en weer een ander de ogentest die wel erg makkelijk was en dus echt geen klap voorstelde. Daarna moet je dan afrekenen en mag je weer naar een ander gebouw met je papieren en foto’s. Daar gaan ze weer van alles invullen en je paspoort overschrijven (terwijl er een kopie in de papieren zat) en mag je weer een foto laten maken. Dit keer een wel erg amateuristische videocamera. Uiteindelijk heb je dan na een uur of wat je nieuwe UAE rijbewijs!
Nou dit lijkt me wel een hele uitgebreide update van onze belevenissen, wij hebben weer bijna weekend. Het is een lang weekend omdat het morgen een feestdag is (Hijri New Year. Het heeft te maken met de stand van de maan wanneer die dag valt, dit keer gunstig dus voor het weekend).
De groeten allemaal van "Jeroen's wijf" en van mister Jeroen en tot volgende keer! (Tja... kan hier toch niet helemaal meer als mezelf door het leven geloof ik....)

  • 09 Januari 2008 - 13:36

    Ingeborg:

    Veel mannetjes en weinig werk en vooral eigenlijk niks doen (maar wel de indruk wekken heel hard te werken) is buiten Europa in veel landen herkenbaar! Grappig om te zien!
    Als ik het zo lees, verveel je je geen minuut, Marieke! En tof dat jullie wat gevonden hebben, als het door gaat, dan! maar dat lezen we vast de volgende keer weer! Tot snel mailens weer!
    Liefs van Dick's wijf alias Ingeborg

  • 09 Januari 2008 - 13:46

    Rita & Wim:

    Hallo "Jeroens wijf" & "mister Jeroen",

    Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. De inzet van personeel doet ons denken aan ervaringen op Aruba.
    Ten opzichte van ons kleinkind Lisa vervangen wij het woord "bofkont" (zie 3e regel 1e woord) door "bofbibs"!

    Fijn weekend, liefs en groetjes.

  • 09 Januari 2008 - 14:31

    Nobody's Wife:

    Hey marie en jeroen...
    erg leuk om dat allemaal te lezen. Het is een lange update, maar het verveeld geen minuut!! (vooral niet in de tentamen-periode :)
    Ik had niet anders gedacht als dat jullie weer bijna boven een supermarkt (ofja.. sappenbar, koffiebar...)zouden gaan wonen... toch een beetje net als thuis dan he....
    Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan redden in het verkeer van dubai... hoop dat jullie niet de files gaan veroorzaken ;)

    xx Maaike

  • 09 Januari 2008 - 22:33

    Tante Els:

    interessant verhaal! Zo lees ik weer eens hoe het in een ander deel van de wereld toegaat. Gelukkig dat ik toch keek, de bur al Arab in de afzender deed me denken.....laat maar dicht!!!
    Maar wat dat eigenlijk is ??? Luxe....in wat? Ik bezocht de vakantie beurs, maar heb Dubai niet gezien... te duur??? of alleen in combinatie, ik zocht ook niet echt.
    Dat jullie het wel redden lijkt me en onder de rook van de vrome woorden en gebeden van de Iman boven een "gezonde bar" is het safe voor lijf en geest!
    Lieve groet voor mister Jeroen en his wife mrs Marieke van tante Els

  • 11 Januari 2008 - 17:42

    Bapke:

    Klinkt leuk, wijf!
    Maar in belgie typen ze ook nog met een typemachine; onze verblijfsvergunning heeft zelfs een typefout............Het was me een beetje ontgaan dat je al vertrokken was; zwanger enzo. Waar moet nu 't geboortekaartje naartoe? Zeg t maar. Jullie staan nu tussen adressen met achter jullie naam "Dubai" Dat zijn te weinig gegevens, denk ik. Jullie hebben 't goed voor elkaar, ga jullie op de fout volgen. Keileuk zo'n site.
    Gr bapke en Harm

  • 11 Januari 2008 - 21:45

    Sonja:

    Klinkt goed alle belevenissen, leuk om te volgen! En nu het rijbewijs geregeld is, kun je je op de 6-baans wegen gaan begeven, succes :-)
    Heb je al een mooie auto gekocht? Of is het bij thee euh...koffie drinken gebleven? Geniet lekker!

    Groetjes,
    Sonja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2009

The day after……

11 November 2008

Kamperen in the middle of nowhere

17 September 2008

Gewoon even boodschappen doen

12 Augustus 2008

Update uit de oven

06 Juli 2008

Dagje rijbewijs
Marieke en Jeroen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 703
Totaal aantal bezoekers 47006

Voorgaande reizen:

27 December 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: